Nederlandse toerskier overleden

Vreemd, da’s geen berg om te skiën. En in deze tijd van het jaar?
In ieder geval vreselijk nieuws. :(

Bla, bla, bla.

Vreemd, da’s geen berg om te skiën. En in deze tijd van het jaar?
In ieder geval vreselijk nieuws. :(

bartvwg op 13 mei 2024 18:36

Jawel hoor, deze berg wordt best vaak geskied. Het is serieus terrein maar ook een soort van ‘steil terrein klassieker’

Click. Click. Peace

Voor het meer extreme, steile werk is mei-juni toch de periode dacht ik.

Vreselijk nieuws. Veel sterke aan alle nabestaanden.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Pittig stukje hoor, niet onmogelijk (voor sommigen dan)

null

Edwin van Riel

Voor het meer extreme, steile werk is mei-juni toch de periode dacht ik.

Vreselijk nieuws. Veel sterke aan alle nabestaanden.

Biggie op 13 mei 2024 20:10

Ja precies dit is de tijd van het steil terrein skiën, want de nattere sneeuw blijft beter in de hellingen plakken en er ligt meer sneeuw en is vaak lawineveiliger.

Click. Click. Peace

Voor het meer extreme, steile werk is mei-juni toch de periode dacht ik.

Vreselijk nieuws. Veel sterke aan alle nabestaanden.

Biggie op 13 mei 2024 20:10

Ja precies dit is de tijd van het steil terrein skiën, want de nattere sneeuw blijft beter in de hellingen plakken en er ligt meer sneeuw en is vaak lawineveiliger.

Rogier op 14 mei 2024 12:12

Kun je dat uitleggen Rogier? De laatste dodelijke lawines (zoals o.a. die bij Vent) waren toch juist allemaal midden/einde ochtend nadat de felle voorjaarszon erop kwam en de lagen begonnen te schuiven daardoor. Hoezo is dit seizoen lawineveiliger, of bedoel je meer omdat de sneeuw niet zeer recent gevallen is en dus goed gezet is?

Dat nattere en meer sneeuw volg ik.

*bericht bewerkt door Amelm op 14 mei 2024 12:23

Het gaat hier niet om een lawine maar om een ongeval waarbij er iets flink is misgegaan. Heel spijtig.

Voor het meer extreme, steile werk is mei-juni toch de periode dacht ik.

Vreselijk nieuws. Veel sterke aan alle nabestaanden.

Biggie op 13 mei 2024 20:10

Ja precies dit is de tijd van het steil terrein skiën, want de nattere sneeuw blijft beter in de hellingen plakken en er ligt meer sneeuw en is vaak lawineveiliger.

Rogier op 14 mei 2024 12:12

Kun je dat uitleggen Rogier? De laatste dodelijke lawines (zoals o.a. die bij Vent) waren toch juist allemaal midden/einde ochtend nadat de felle voorjaarszon erop kwam en de lagen begonnen te schuiven daardoor. Hoezo is dit seizoen lawineveiliger, of bedoel je meer omdat de sneeuw niet zeer recent gevallen is en dus goed gezet is?

Dat nattere en meer sneeuw volg ik.

Amelm op 14 mei 2024 12:21

Er is een balans tussen te veel natte sneeuw en te weinig: Gedurende de winter is het vaak te koud op die hoogte en heb je vaak kneiterhard sneeuwijs als de poeder door de vaak harde wind erafgeblazen is. Maar het kan ook voorkomen dat het erg warm is en de sneeuw tot op de bodem nat is en glijbewegingen maakt (Zoals bij dat ongeluk nabij Vent).

Daartussenin is er een moment waarbij alleen de toplaag ontdooit is terwijl de rest van het sneeuwdek nog onder nul is. In de lente gebeurt dit vaak rond einde van de ochtend of begin middag, als de zon al wat tijd heeft gehad om op de sneeuw in te werken. Dit wordt Firnsneeuw genoemt, en is ideaal om op af te dalen. Maar zoals gezegt is er een balans. Te veel is gevaarlijk en te weinig is onaangenaam.

Het gaat hier niet om een lawine maar om een ongeval waarbij er iets flink is misgegaan. Heel spijtig.

QmaartenQ op 14 mei 2024 18:26

Klopt naar wat ik lees waarschijnlijk een val. En dat is in dit terrein bijna altijd fataal.

Click. Click. Peace

Voor het meer extreme, steile werk is mei-juni toch de periode dacht ik.

Vreselijk nieuws. Veel sterke aan alle nabestaanden.

Biggie op 13 mei 2024 20:10

Ja precies dit is de tijd van het steil terrein skiën, want de nattere sneeuw blijft beter in de hellingen plakken en er ligt meer sneeuw en is vaak lawineveiliger.

Rogier op 14 mei 2024 12:12

Kun je dat uitleggen Rogier? De laatste dodelijke lawines (zoals o.a. die bij Vent) waren toch juist allemaal midden/einde ochtend nadat de felle voorjaarszon erop kwam en de lagen begonnen te schuiven daardoor. Hoezo is dit seizoen lawineveiliger, of bedoel je meer omdat de sneeuw niet zeer recent gevallen is en dus goed gezet is?

Dat nattere en meer sneeuw volg ik.

Amelm op 14 mei 2024 12:21

Door de warmere temperaturen zet het sneeuwdek. De zwakke lagen verdwijnen (meestal) in het voorjaar. En die doen dat in ieder geval sneller dan midden winter waar het sneeuwdek koud blijft. Dat wil niet zeggen dat je geen kans hebt op lawines.

  • Vlak na sneeuwval is er kans op lawines, vaak zelfs heel heftig
  • Bij Saharazand blijft de glijlaag veel langer bestaan
  • Als het koud is blijft het gevaar langer geconserveerd
  • Als het erg warm is (bijna elke middag) dan is de kans op natte sneeuw lawines ook aanwezig, maar deze is relatief eenvoudig in te schatten.

Even heel simplistisch uitgelegd:
Een sneeuwlaag is een soort bladerdeeg. Met verschillende lagen, die lagen kunnen in leer of mindere maten aan elkaar vast zitten. Die lagen kunnen dus ook gaan schuiven. Door de warmte in het voorjaar verdwijnen de verschillende ‘bladeren’ van het bladerdeeg en krijg je ene veel stabieler pak.
Door de warmte moet je wel vroeger op pad omdat in de middag de sneeuw door de warmte kan gaan schuiven.

Click. Click. Peace

Bedankt @Lars_Muenchen en @Rogier

Makes sense.

Blijft een complex en riskant geheel waarbij je erg goede kennis van de plaatselijke (continue veranderende) condities moet hebben.

*bericht bewerkt door Amelm op 15 mei 2024 19:46

Plaats een reactie