Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Vanaf 2025 dagelijkse rechtstreekse trein naar München

Roel op 19 april 2024· 12 reacties

Er komt een rechtstreekse ICE tussen Amsterdam en München
Er komt een rechtstreekse ICE tussen Amsterdam en München

Goed nieuws voor wintersporters die komende winter met de trein naar Oostenrijk willen. Door de Nederlandse Spoorwegen is bevestigd dat er vanaf half december 2024 een rechtstreekse ICE gaat rijden tussen Amsterdam en München. Hiervoor wordt de ICE-verbinding Amsterdam-Basel opgeofferd.

Half uur sneller

Nu kunnen reizigers alleen met de nachttrein (Nightjet) zonder overstap naar München. Het alternatief overdag is via een (of meerdere) overstap(pen) in bijvoorbeeld Mannheim of Düsseldorf. Met de nieuwe dienstregeling 2025 komt er echter een nieuwe rechtstreekse ICE tussen Amsterdam en München. De nieuwe dagelijkse trein doet er gemiddeld zo’n 30 minuten korter over dan de huidige verbinding met een overstap. In minder dan 7 uur ben je straks in de Beierse hoofdstad. Vanuit hier reis je verder naar Oostenrijk of Noord-Italië. Komende winter kun je dus met een keer overstappen naar diverse Oostenrijkse en Italiaanse bestemmingen.

De trein zal ook stoppen in Utrecht en Arnhem. Door werkzaamheden zal er echter geruime tijd via Den Bosch worden gereden, in plaats van Arnhem. Treinreiziger.nl meldt dat de ICE om 8:32 uur uit Amsterdam zal vertrekken. Op de eindbestemming München ben je om 15:26 uur. De bedoeling is dat de ICE’s in een tweeuursdienstregeling gaan rijden. Uit München zal de trein pas om 16:28 uur vertrekken, en zal dan zeven uur later aankomen in Amsterdam, om 23:29 uur.

ICE naar Basel vervalt

De nieuwe verbinding komt in plaats van de huidige rechtstreekse verbinding naar het Zwitserse Basel, een verbinding die al bijna 100 jaar bestaat. Het aantal reizigers naar München is groeiende en met de ICE wil men de groei versterken. Doordat Basel (al vanaf 15 juli 2024) geen rechtstreekse trein meer heeft, moeten reizigers voortaan in Mannheim overstappen. De netto reistijd verandert nauwelijks, mits de overstap gehaald wordt. Precies dat is echter regelmatig een probleem door vertraagde ICE’s. Als alternatief kunnen reizigers de nachttrein nemen.

Definitief besluit

Er is nog een klein voorbehoud. Het definitieve besluit over de nieuwe verbinding naar München hangt af van de verdeling van de capaciteit door de netbeheerders in Duitsland en Nederland. In augustus is hierover duidelijkheid, zo meldt de NS.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Oei. Interessant!

Jammer dat ik nog behoorlijk wat reistijd heb naar amsterdam of arnhem.

Maar fijn dat je instapt en niet hoeft over te stappen tot aan munchen.

Totales Vollidiot

Overstappen met skispullen toch best wel lastig. Is er ook genoeg ruimte voor je bagage? Skischoenen, ski’s, koffer? Wel fijn dat je vanuit München verder richting Italië kunt. Ach waar zijn die mooie tijden gebleven, rechtstreeks met de NBBS met de trein naar Bolzano en vandaar met transfer naar je skigebied…

Karin Es

Jammer dat er alweer voor het traject Amsterdam - Utrecht - Arnhem wordt gekozen. De verbinding met het Duitse ICE net vanuit Arnhem is al prima vanwege de ICE naar Frankfurt, terwijl het hele zuiden van Nederland nog altijd met waardeloze boemeltreintjes het ICE-net op moet.

Waarom kan dit niet over Eindhoven - Maastricht - Aken?

Dit doet toch wel een beetje pijn voor alle Baden-Württemberg liefhebbers. Met de ICE naar Basel was je in 6 uurtjes vanuit Amsterdam in Freiburg en je kon direct het Zwarte Woud in.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Het lijkt me lastig om op tijd op je uiteindelijke bestemming te komen.

Fantastisch nieuws, dat scheelt weer overstappen!

Jammer dat er alweer voor het traject Amsterdam - Utrecht - Arnhem wordt gekozen. De verbinding met het Duitse ICE net vanuit Arnhem is al prima vanwege de ICE naar Frankfurt, terwijl het hele zuiden van Nederland nog altijd met waardeloze boemeltreintjes het ICE-net op moet.

Waarom kan dit niet over Eindhoven - Maastricht - Aken?

woutervds op 20 apr 2024 05:47

Omdat dit in het midden ligt?

Als reactie op:
Jammer dat er alweer voor het traject Amsterdam - Utrecht - Arnhem wordt gekozen. De verbinding met het Duitse ICE net vanuit Arnhem is al prima vanwege de ICE naar Frankfurt, terwijl het hele zuiden van Nederland nog altijd met waardeloze boemeltreintjes het ICE-net op moet.

Waarom kan dit niet over Eindhoven - Maastricht - Aken?

Volgens treinreiziger.nl: Onderweg zal de trein onder andere stoppen te Utrecht, Keulen (11:10 uur), Frankfurt Flughafen (12:05 uur), Mannheim (12:40 uur), Stuttgart (13:20 uur) en Ulm (14:10 uur). De genoemde tijden zijn bij benadering. De eindbestemming München moet om 15:26 uur bereikt worden. De trein zal in 2025 een groot gedeelte van het jaar via Den Bosch rijden, in plaats van Arnhem.

Een lange afstand treinreis overdag blijft toch geweldig veel tijdsverlies: je verliest een skidag voor de heenreis en eentje voor de terugreis.
Komt bij dat je op die “minder dan 7 uur” nog steeds maar vanaf A’dam naar München komt.
Reken daar nog al de tijd die nodig is om van thuis in A’dam te geraken en om van München op je skibestemming te geraken en je bent al snel meer dan 12 uur onderweg…

gunstig voor een stedentripje naar München, een erg leuke stad voor een lang weekend en nog niet verpest door massatoerisme. Huur vooral een fiets bij het station. Wintersport? Zou kunnen, al denk ik ook met weemoed terug aan de skitrein naar Chiusa…

Life is what happens while you were checking your phone

Jammer dat er alweer voor het traject Amsterdam - Utrecht - Arnhem wordt gekozen. De verbinding met het Duitse ICE net vanuit Arnhem is al prima vanwege de ICE naar Frankfurt, terwijl het hele zuiden van Nederland nog altijd met waardeloze boemeltreintjes het ICE-net op moet.

Waarom kan dit niet over Eindhoven - Maastricht - Aken?

woutervds op 20 apr 2024 06:47

Omdat er ook een trein rijdt vanuit Brussel, die in Liège en Aachen stopt. Zou dus een beetje overbodig zijn, mocht deze trein ook via dezelfde regio rijden.

Jammer dat er alweer voor het traject Amsterdam - Utrecht - Arnhem wordt gekozen. De verbinding met het Duitse ICE net vanuit Arnhem is al prima vanwege de ICE naar Frankfurt, terwijl het hele zuiden van Nederland nog altijd met waardeloze boemeltreintjes het ICE-net op moet.

Waarom kan dit niet over Eindhoven - Maastricht - Aken?

woutervds op 20 apr 2024 06:47

Omdat er ook een trein rijdt vanuit Brussel, die in Liège en Aachen stopt. Zou dus een beetje overbodig zijn, mocht deze trein ook via dezelfde regio rijden.

RiekoHB op 22 apr 2024 12:03

Daarbij is Heerlen-Aken enkelsporig, ICEs daar bovenop de bestaande treindienst zou zonder investeringen zeer ingewikkeld en storingsgevoelig, zo niet onmogelijk zijn.

*bericht bewerkt door David23 op 22 apr 2024 13:56

❄️

Plaats een reactie